18 maart 2018

Verzekeraars pleiten voor zwarte doos in auto

Event Data Recorder

Naar schatting heeft al driekwart van de nieuwe auto’s een zogenaamde EDR (Event Data Recorder) ingebouwd. In de volksmond ook wel een blackbox of zwarte doos genoemd. Maar wat doet zo een EDR nu eigenlijk?

De EDR is oorspronkelijk geïntroduceerd in Amerika omdat fabrikanten van airbags bang waren voor schadeclaims bij het onterecht ontploffen. Een EDR registreert onder andere het remgedrag, stand van de pedalen, locatie, tijd, snelheid, wel of geen gordel, verlichting enzovoorts. Naast deze date wordt er nog veel meer geregistreerd zoals afgelegde routes, bandenspanning, radio en telefoongebruik. Dit is vooralsnog alleen in te zien door de fabrikant van de auto. De politie kan deze informatie opvragen bij een heel zwaar ongeluk.

Doorgaans wordt deze date gebruikt om de auto te verbeteren. Maar privacy beschermers zijn bang dat deze waardevolle informatie verkocht wordt voor allerlei commerciële doeleinde.

Verzekeraard willen dat de EDR verplicht wordt gesteld. Op deze wijze is de toedracht van een ongeval veel simpeler te achterhalen. Dit leidt tot veel snellere afwikkeling van de schade aldus het Verbond van Verzekeraars. Zowel Veilig Verkeer Nederland als de ANWB vinden dit een goed idee mits de data maar in handen is van de eigenaar van het voertuig. In Noord-Amerika is de EDR al verplicht. De EU werkt aan invoering maar een exacte datum is nog niet bekend.

Tevens kunnen er preventieve maatregelen getroffen worden wat de verkeersveiligheid ten goede komt. Zo kan de EDR registreren dat het regent waarna de ruiterwissers aangaan en de maximumsnelheid op de snelweg wordt verlaagd.

Momenteel levert de ANWB een dongel om het rijgedrag te controleren. Wie netjes alle verkeersregels naleeft kan tot wel 30% korting op zijn of haar autoverzekering ontvangen.

Volgens de verzekeraars dient een niet-commerciële instantie zoals bijvoorbeeld het RDW de data te gaan beheren.